Leerlingenraad

In onze visie staat beschreven dat wij streven naar onderwijs dat kinderen vaardig, waardig en aardig maakt. Naast het bieden van een stevige kennisbasis (vaardig), helpen wij onze kinderen waardige, tolerante burgers te worden door hen veel te leren en bewust te maken van de planeet, de maatschappij en de democratische rechtstaat waarin zij leven. De leerlingenraad is hier een belangrijk onderdeel van. Wij voeden onze kinderen op tot aardige burgers, door hen een veilige leeromgeving te bieden waarin respect, vertrouwen en saamhorigheid belangrijk zijn. Wij leren de kinderen op doordachte en positieve wijze sociale vaardigheden aan.

Hoe kom je in de leerlingenraad?

De kinderen van groep 5 t/m 8 kunnen meedoen aan de verkiezing voor de leerlingenraad. Als je je hebt opgegeven vertel je je plannen in een korte pitch aan de midden- en bovenbouw. Daarna mag iedereen stemmen welke vijf kinderen er in de leerlingenraad mogen. Uit iedere groep komt er één kind in de leerlingenraad en het vijfde lid is degene met de meeste stemmen.
Het stemmen gebeurt volgens een officieel stemformulier en met een rood potlood, net zoals bij landelijke verkiezingen.

Wat doet de leerlingenraad?
  • We komen om de zes weken bij elkaar samen met een vaste leerkracht.
  • in de vergaderingen worden de wensen van de kinderen besproken
  • We checken bij elkaar of er nog dingen in de klassen spelen die aan bod moeten komen.
  • We bedenken wat we met ons verdiende geld kunnen doen.
Hoe verloopt een vergadering?

We beginnen met iets te drinken en lezen ondertussen de agenda door, zodat we weten waar het over gaan hebben. Dan bespreken we wat er in de klassen speelt en of we kunnen helpen. Ook spreken we een taakverdeling af. Deze taak voer je uit voordat de volgende vergadering is.

Hoe komt de leerlingenraad aan hun geld?

Wij verkopen eieren van onze kippen aan de ouders en kinderen van de school. Ook kunnen lege statiegeldflessen worden ingeleverd bij het kraampje in de school. Het kraampje is van de leerlingenraad en van het verdiende geld kopen we leuke dingen voor de kinderen, bijvoorbeeld ballen en speelgoed voor het plein of delen we snoephartjes uit op Valentijnsdag.