Groen

Moestuin

Wij hebben bij de school een klein stukje grond gepacht voor onze moestuin én kippen! Een school tussen de boomgaarden en boerderijen moet tenslotte toch ook een eigen stukje groen hebben. De pacht betalen we vanuit de opbrengst van onze moestuin en de verkoop van eitjes. Blijft er geld over? Dan kunnen daar weer spullen voor de school voor worden aangeschaft, zoals nieuwe ballen voor op het plein. De kinderen zijn verantwoordelijk voor zowel de verzorging van de kippen als de moestuin. Alle groepen hebben een eigen vak in de moestuin waarin iets gekweekt kan worden, denk aan aardbeien en frambozen maar ook groenten. Eén vak wordt gedeeld met de hele school. Met enige regelmaat kun je dan ook wel een groep kinderen op hun laarzen in de moestuin vinden. Er wordt druk geschoffeld of er worden nieuwe plantjes gepoot Het onderhouden van de moestuin is nog best een klus dus met enige regelmaat helpen er gelukkig ook ouders mee om de moestuin weer zomer- of winterklaar te krijgen.

Kippen

Onze nieuwe kippen komen met een verhaal. Nadat een vos óók onze kippen had ontdekt moest er nagedacht worden over wat te doen met het lege hok. De kinderen waren er best verdrietig van maar gingen niet bij de pakken neerzitten. De leerlingenraad ging meteen op zoek naar nieuwe kippen. Van de leerkrachten hoorden ze van het bestaan van stichting 'Red een legkip'. Na overleg met de andere kinderen op school werd besloten niet voor kuikens te gaan maar kippen van de stichting te adopteren. De stichting heeft als doel om zoveel mogelijk legkippen door middel van adoptie te redden van de slacht. Dat zagen alle kinderen wel zitten en er is een aanvraag ingediend voor adoptie. Deze werd goedgekeurd en met geld verzameld met het statiegeld van lege flessen en de verkoop van groenten en eieren werd de adoptie betaald. Intussen heeft één van de ouders een speciaal deurtje gemaakt voor het kippenhok dat op vaste momenten open en dicht gaat zodat de kippen 's nachts veilig binnen zitten mocht de vos zich weer melden. Onze vier dames worden verzorgd door vaste kinderen én een leerkracht, maar uiteraard kan iedereen met de dames knuffelen.